Meervoudige intelligentie
 

De Meervoudige Intelligentie theorie is ge´ntroduceerd door Howard Gardner.
Hij ging ervan uit dat kinderen op verschillende manieren intelligent kunnen zijn:

- Visueel / ruimtelijk intelligent (creatief)

- Intrapersoonlijk intelligent (nadenken over jezelf)

- Muzikaal intelligent (liedjes)

- Logisch mathematisch intelligent (rekenen, verbanden leggen)

- Interpersoonlijk intelligent (goed kunnen samenwerken)

- Lichamelijk intelligent (sporten)

- Naturalistisch intelligent (natuur, observeren)

- Verbaal lingu´stisch intelligent (taal)



Volgens de Meervoudige Intelligentie theorie moet in het onderwijs dus niet alleen aandacht besteed worden aan rekenen, taal en lezen, maar ook aan de sociale ontwikkeling en creatieve vakken.


MI-KAARTEN

Een verbaal sterke leerling leert veel door bezig te zijn met taal. Creatieve leerlingen leren juist door beeldend bezig te zijn.
Door Meervoudige Intelligentie kaarten kunnen leerlingen op hun eigen manier aan een bepaald thema werken. Zo leren alle leerlingen op de manier die het beste bij hun past.

In de rechterkolom vind je Meervoudige Intelligentie kaarten bij verschillende thema's. De kaarten die tot nu toe op deze site staan, zijn gemaakt voor middenbouwgroepen.